Siirry sisältöön

Yleisimmin kysytyt kysymykset

Yleisimmin kysytyt kysymykset

Kenestä voin kannella?

Valvontalautakunnalle voi kannella asianajajien, luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien ja julkisten oikeusavustajien toiminnasta seuraavin huomioin:

Kantelun koskiessa luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan menettelyä valvonta-asian vireilletulon edellytyksenä on, että luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja on toiminut luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain 8 §:n mukaisessa oikeudenkäyntiavustajan tai -asiamiehen tehtävässä, eli kyseessä tulee olla jokin seuraavista tehtävistä:
• avustanut asiakasta oikeudenkäynnissä tai sen valmistelussa.
• toiminut tehtävässä, jonka hän on saanut tuomioistuimen määräyksen perusteella (esim. pesänselvittäjä ja -jakaja).
• hoitanut tehtävää, johon on myönnetty oikeusapua.
Kantelun koskiessa julkisen oikeusavustajan menettelyä valvonta-asian vireilletulon edellytyksenä on, että julkinen oikeusavustaja on hoitanut toimeksiantoa.

https://valvontalautakunta.fi/kantelu/#kenesta-voi-kannella

Voinko / kannattaako minun kannella tästä asiasta?

Valvontalautakunnan valvontayksikössä ei voida ottaa ennakollisesti kantaa yksittäisiin tapauksiin, antaa oikeudellista neuvontaa tai arvioida kantelun aiheellisuutta.
Valvontayksiköstä ei voida ottaa ennakollisesti kantaa myöskään siihen, tullaanko asiassa antamaan seuraamus. Valvontalautakunta arvioi jokaisen tapauksen erikseen ja antaa asiassa ratkaisunsa.
Valvontalautakunnan aiempia ratkaisuja löytyy ratkaisuhakemistosta: https://ratkaisut.valvontalautakunta.fi/

Voinko kannella vastapuolen tai jonkun toisen asianajajasta, luvan saaneesta oikeudenkäyntiavustajasta tai julkisesta oikeusavustajasta?

Kantelun tekeminen ei edellytä toimeksiantoa kantelijan ja kantelun kohteen välillä. Kantelun koskiessa julkisen oikeusavustajan menettelyä valvonta-asian vireilletulon edellytyksenä kuitenkin on, että kantelu koskee toimeksiannon hoitoa.
Palkkioriitahakemuksen voi tehdä ainoastaan asianajajan asiakas. Luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan palkkion kohtuullisuus voidaan tutkia palkkioriita-asiana ainoastaan, jos oikeudenkäyntiavustaja työskentelee asianajotoimistossa (ei lakiasiain- tai lakitoimistossa).

Voiko valvonta-asiassa olla useampi kantelija?

Valvonta-asiassa voi olla useampi kantelija, mutta vain ainoastaan yksi yhteyshenkilö. Kun kantelijoita on kaksi tai useampi, tulee valvontalautakunnalle ilmoittaa, kuka kantelijoista toimii asian yhteyshenkilönä. Kaikki asiassa käytävä kirjeenvaihto tapahtuu ainoastaan yhteyshenkilön ja valvontalautakunnan välillä. Muiden kantelijoiden toimittamia kirjelmiä ei voida huomioida osana valvonta-asian aineistoa.
Mikäli kantelussa on kaksi tai useampi kantelija, tulee kantelulomakkeen olla jokaisen kantelijan allekirjoittama. Vaihtoehtoisesti jokaisen kantelijan tulee toimittaa allekirjoittamansa valtakirja, jolla valtuuttaa yhdessä valitun henkilön toimimaan puolestaan.

Voiko valvonta-asian saattaa vireille toisen henkilön puolesta?

Valvonta-asian voi saattaa vireille toisen henkilön puolesta. Tässä tapauksessa valvontalautakunnalle tulee toimittaa kantelijan allekirjoittama valtakirja, jolla hän valtuuttaa toisen henkilön toimimaan valvontalautakunnan asiassa puolestaan.

Annetaanko kanteluni ja /tai palkkioriitahakemukseni tiedoksi kantelun kohteelle?

Valvontayksikön päällikkö arvioi, täyttääkö kantelu / palkkioriitahakemus asian vireilletulon edellytykset. Mikäli asia tulee vireille, kaikki kantelijan toimittama aineisto annetaan sellaisenaan tiedoksi kantelun kohteelle. Asiassa käytävä kirjeenvaihto toimitetaan tiedoksi kantelijalle sekä kantelun kohteelle.

Voinko saada lisäaikaa lausuman antamiselle?

Valvontalautakunnan työjärjestyksen mukaan asiaa käsittelevä juristi voi harkintansa mukaan pidentää kantelun kohteen vastaukselle annettua määräaikaa. Kantelijalle lisäaikaa myönnetään vain poikkeuksellisesti.

Millaisia seuraamuksia valvontalautakunta voi asiassa antaa?

Valvonta-asiassa valvontalautakunta voi määrätä kurinpidollisen seuraamuksen, joita ovat huomautus, varoitus, seuraamusmaksu tai asianajajayhdistyksen jäsenyydestä erottaminen / esitys luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan luvan peruuttamiseksi.
Palkkioriita-asiassa valvontalautakunta voi antaa suosituksen asianajotoimiston palkkion alentamisesta. Suositusta koskeva ratkaisu ei ole sitova eikä sillä ole tuomion oikeusvaikutuksia. Asianosainen voi halutessaan saattaa asian käräjäoikeuden käsiteltäväksi.

https://valvontalautakunta.fi/kantelu/valvontaseuraamukset/

Voitteko olla yhteydessä asianajajaani, luvan saaneeseen oikeudenkäyntiavustajaani tai julkiseen oikeusavustajaani ja kehottaa häntä ryhtymään toimenpiteisiin, kuten hoitamaan tehtävääni nopeammin tai palauttamaan asiakirjani?

Valvontalautakunta – tai yksikkö ei voi kehottaa tai velvoittaa asianajajaa, luvan saanutta oikeudenkäyntiavustajaa tai julkista oikeusavustajaa minkäänlaisiin toimenpiteisiin. Valvontalautakunta ottaa kantaa kantelun kohteen menettelyyn ainoastaan valvonta-asiassa annettavassa ratkaisussa, jossa se arvioi jälkikäteisesti kantelun kohteen menettelyn asianmukaisuutta. Itse toimeksiannon hoitamiseen tai lopputulokseen valvontalautakunta ei voi puuttua.

Mikä on asianajajan, luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan tai julkisen oikeusavustajan kohtuullinen aika vastata saamaansa yhteydenottoon?

Asiakkaan tiedusteluihin on vastattava ilman aiheetonta viivytystä. Muihin asianajotoiminnassaan saamiinsa yhteydenottoihin asianajajan tulee vastata kohtuullisessa ajassa. Valvontalautakunta on arvioinut ratkaisukäytännössään vastausajan pituutta: https://ratkaisut.valvontalautakunta.fi/

Voidaanko kantelulla muuttaa perinnönjaon tai muun toimeksiannon lopputulosta?

Valvontalautakunnan antamalla ratkaisulla ei voida muuttaa perinnönjaon tai muun toimeksiannon lopputulosta. Valvontalautakunta ei ota ratkaisussaan kantaa esimerkiksi perinnönjaon lopputulokseen tai riita-asian ratkaisun oikeellisuuteen. Valvontalautakunnan tehtävänä on arvioida, onko asianajaja, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja tai julkinen oikeusavustaja noudattanut tehtävässään ammattieettisiä ohjeita.

Voinko peruuttaa tekemäni kantelun tai palkkioriitahakemuksen?

Mikäli kantelun peruutus saapuu valvontalautakunnalle ennen kuin kantelu on kirjattu vireille, on kantelu tässä tapauksessa katsottu peruutetuksi eikä asiaa saateta lainkaan vireille. Mikäli peruutus saapuu vasta sen jälkeen, kun valvonta-asia on kirjattu vireille, jatketaan asian käsittelyä peruutuksesta huolimatta. Tässä tapauksessa kantelun peruuttaminen ei valvonnan julkisen intressin vuoksi päätä valvonta-asian käsittelyä valvontalautakunnassa. Peruutuksesta seuraa tällöin ainoastaan se, että kantelijalle ei enää toimiteta asiassa käytävää kirjeenvaihtoa tai aikanaan annettavaa ratkaisua.
Palkkioriita-asian voi sen sijaan peruuttaa koska tahansa. Palkkioriitahakemuksen peruuttaminen päättää palkkioriita-asian käsittelyn valvontalautakunnassa.

Voinko toimittaa lisätietoja milloin tahansa valvontamenettelyn aikana?

Valvonta- ja palkkioriita-asiat ovat yleensä ratkaistavissa kantelun ja siihen annetun vastauksen perusteella. On suositeltavaa, että valvonta- ja / tai palkkioriita-asiaa koskeva asiakirja-aineisto toimitetaan valvontalautakunnalle yhdellä kertaa. Liiteaineiston toimittaminen on myös tarpeen vain siltä osin kuin se koskee kanteluasiaa ja siinä esitettyjä moitteita.

Missä muodossa ja minkälaisia liitetiedostoja voin lähettää valvontalautakunnalle?

Sähköiset liitetiedostot tulee toimittaa tekstiedostoina (Esim. Word tai Pdf). Valvontalautakunta ei tietoturvasyistä vastaanota tiedostoja erillisistä linkeistä, kuten Dropbox, Google Drive jne.

Voinko toimittaa valvontalautakunnalle video- tai äänitallenteita?

Selvitys valvontalautakunnalle tulee toimittaa kirjallisena. Äänitallenne tulee litteroida, eli kirjoittaa tekstimuotoon, mikäli kantelija katsoo sen tarpeelliseksi asian selvittämiseksi.

Kauanko valvonta- tai palkkioriita-asian käsittely kestää?

Asian keskimääräinen käsittelyaika valvontalautakunnassa on noin vuosi.
Käsittelyn kesto riippuu asian luonteen lisäksi myös siitä, kauanko asian valmistelu kestää. Valmisteluaikaan vaikuttaa muun muassa käydyn kirjeenvaihdon laajuus.

Olen tyytymätön valvontalautakunnan ratkaisuun. Mitä voin tehdä?

Kantelijalla ei ole muutoksenhakuoikeutta valvontalautakunnan ratkaisuun. Mikäli kantelija on tyytymätön ratkaisuun, voi hän kannella siitä valtioneuvoston oikeuskanslerille 30 päivän kuluessa ratkaisun antamisesta.

Voinko toimitta valvontalautakunnalle salassa pidettäviä asiakirjoja?

Kantelijan toimittamaa aineistoa ei voida salata kantelun kohteelta.
Mikäli valvontalautakunnalle toimitetaan liiteaineistona toisen viranomaisen salassa pidettäviä asiakirjoja, tulee salassapidosta tiedustella asiakirjan laatineelta viranomaiselta. Aineiston toimittaminen on kantelijan omalla vastuulla.

Mikä on asiani käsittelyvaihe?

Valvontamenettelyn käsittelyvaiheet löytyvät valvontalautakunnan verkkosivuilta: https://valvontalautakunta.fi/kantelu/kanteluprosessi/
Kirjeenvaihdon päätyttyä asia valmistellaan ja viedään valvontalautakunnan jaoston kokoukseen ratkaistavaksi. Ratkaisu toimitetaan kantelijalle, kantelun kohteelle ja valtioneuvoston oikeuskanslerille noin kuukauden kuluessa kokouksesta.

Minulla ja asianajajallani on syntynyt erimielisyys asianajajan palkkiosta, mitä voin tehdä?

Palkkioriita-asian voi saattaa vireille ainoastaan asianajajan asiakas. Luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan palkkion kohtuullisuus voidaan tutkia palkkioriita-asiana ainoastaan, jos oikeudenkäyntiavustaja työskentelee asianajotoimistossa (ei lakiasiain- tai lakitoimistossa).

Valvontalautakunnan palkkioriita-asiassa antama ratkaisu on ainoastaan suositusluontoinen eikä sillä ole tuomion oikeusvaikutuksia.

Mikäli palkkioriita-asiassa riidan kohteesta on tuomioistuimen ratkaisu, tai palkkioriita-asia on jo hakijan toimesta vireillä tuomioistuimessa, ei asiaa saateta vireille.

Miten toimin, jos palkkioriidan kohteena olevasta laskusta on jo velkomusasia vireillä tuomioistuimessa?

Jos sama palkkioriita on velkomuskanteena vireillä tuomioistuimessa ja palkkioriitahakemuksen valvontalautakunnalle toimittanut asiakas ilmoittaa hakemuksestaan tuomioistuimelle ennen vastaamistaan tuomioistuimen pääasiaan, jää tuomioistuin odottamaan valvontalautakunnan suositusta eikä palkkioriidan käsittelylle valvontalautakunnassa ole tällöin estettä.

Olen tyytymätön julkisen oikeusavustajan palkkioon. Mitä voin tehdä?

Valvontalautakunnalla ei ole toimivaltaa käsitellä julkisen oikeusavustajan palkkiota eikä hylättyjä oikeusapuhakemuksia.

Oikeusapulain 24 §:n mukaan oikeusaputoimiston oikeusapulain nojalla tekemä päätös voidaan saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi (ratkaisupyyntö).

Pitääkö minun maksaa asianajajan lasku, jos aion saattaa palkkioriita-asian vireille?

Valvontalautakunnan valvontayksikössä ei voida ottaa kantaa laskun maksuvelvollisuuteen. Laskun maksamiseen liittyvissä kysymyksissä tulee olla yhteydessä laskuttavaan tahoon. Laskun maksaminen on asiakkaan omassa harkinnassa.

Valvontalautakunnan palkkioriita-asiassa antama ratkaisu on suositus ja viime kädessä laskun maksuvelvollisuuden, mukaan lukien mahdolliset viivästysseuraamukset, ratkaisee tuomioistuin.

Asianajaja, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja tai julkinen oikeusavustaja on toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa. Voinko vaatia korvauksia?

Valvontalautakunta ei käsittele vahingonkorvausvaatimuksia. Mahdollista vahingonkorvausta voi hakea tuomioistuinmenettelyn tai esimerkiksi asianajajan vastuuvakuutuksen kautta.

Can you file a complaint in English?

The complaint must be submitted either in Finnish or in Swedish. The material in other languages will be returned to the complainant.