Ofta förekommande frågor
Ofta förekommande frågor
Vem kan jag klaga om?
Klagomål på förfarandet av advokater, rättegångsbiträden med tillstånd och offentliga rättsbiträden kan lämnas till tillsynsnämnden med följande anmärkningar:
När ett klagomål gäller förfarandet av ett rättegångsbiträde med tillstånd är en förutsättning för att ett tillsynsärende ska kunna anhängiggöras att rättegångsbiträdet med tillstånd har skött en uppgift som rättegångsbiträde eller rättegångsombud enligt 8 § i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd, det vill säga att det ska vara fråga om någon av följande uppgifter:
- biträtt klienten i rättegång eller vid förberedelsen av rättegången.
- verkat i en uppgift som han eller hon fått med stöd av ett domstolsbeslut (t.ex. boutredningsman och skiftesman).
- utfört ett uppdrag för vilket rättshjälp har beviljats.
När ett klagomål gäller ett offentligt rättsbiträdes förfarande är en förutsättning för att ett tillsynsärende ska bli anhängigt att det offentliga rättsbiträdet har skött uppdraget.
Kan/ska jag klaga på detta?
I tillsynsnämndens tillsynsenhet kan man inte i förväg ta ställning till enskilda fall, ge juridisk rådgivning eller bedöma om ett klagomål är befogat.
Det går inte heller att i förväg ta ställning till om en påföljd kommer att meddelas i ärendet. Tillsynsnämnden bedömer varje enskilt fall separat och ger sitt avgörande i ärendet.
Tillsynsnämndens tidigare avgöranden finns i registret över tillsynsbeslut: https://lösningar.tillsynsnämnden.fi
Kan jag klaga på motpartens eller någon annans advokat, rättegångsbiträde med tillstånd eller offentligt rättsbiträde?
För att lämna in ett klagomål krävs inget uppdrag mellan den klagande och den som klagomålet gäller. När klagan gäller ett offentligt rättsbiträdes förfarande är en förutsättning för att ett tillsynsärende ska bli anhängigt dock att klagan gäller skötseln av uppdraget.
Ansökan om arvodestvist kan endast göras av advokatens klient. Skäligheten i arvodet för ett rättegångsbiträde med tillstånd kan prövas som en arvodestvist endast om rättegångsbiträdet arbetar på en advokatbyrå (inte juridisk byrå eller juristbyrå).
Kan det finnas flera klagande i ett tillsynsärende?
I ett tillsynsärende kan det finnas flera klagande, men endast en kontaktperson. När det finns två eller flera klagande ska tillsynsnämnden underrättas om vilken av de klagande som fungerar som kontaktperson i ärendet. All korrespondens i ärendet sker endast mellan kontaktpersonen och tillsynsnämnden. Skrivelser som lämnats in av andra klagande kan inte beaktas som en del av materialet i tillsynsärendet.
Om det finns två eller flera klagande i ett klagomål, ska klagomålsblanketten vara undertecknad av varje klagande. Alternativt ska varje klagande lämna in en undertecknad fullmakt för att ge en gemensamt vald person fullmakt att agera för hans eller hennes räkning.
Kan ett tillsynsärende anhängiggöras för en annan persons räkning?
Ett tillsynsärende kan hängiggöras för en annan persons räkning. I detta fall ska en fullmakt undertecknad av klaganden, med vilken klaganden befullmäktigar en annan person att handla för klagandens räkning i ärendet, lämnas in till tillsynsnämnden.
Kommer mitt klagomål och/eller min ansökan om arvodestvist att delges den som klagomålet gäller?
Chefen för tillsynsenheten bedömer om ett klagomål/en ansökan om arvodestvist uppfyller förutsättningarna för att ett ärende ska kunna anhängiggöras. Om ett ärende blir anhängigt delges allt material som den klagande lämnat in direkt till den som klagomålet gäller. Korrespondensen i ärendet delges den klagande samt den som klagomålet gäller.
Kan jag få mer tid på mig att göra en utsaga?
Enligt tillsynsnämndens arbetsordning kan den jurist som behandlar ärendet efter eget övervägande förlänga tidsfristen för svar från den som klagomålet gäller. Den klagande beviljas endast undantagsvis tilläggstid.
Vilka påföljder kan tillsynsnämnden utdöma i ärendet?
I ett tillsynsärende kan tillsynsnämnden påföra följande disciplinära påföljder: anmärkning, varning, påföljdsavgift eller uteslutning ur advokatförbundet / framställning om återkallande av tillstånd för rättegångsbiträde med tillstånd.
I arvodestvister kan tillsynsnämnden ge rekommendationer om sänkning av advokatbyråns arvode. Avgörandet om rekommendationen är inte bindande och har inte rättsverkan av en dom. Parten kan om han eller hon så önskar föra ärendet till tingsrätten.
Kan ni kontakta min advokat, mitt rättegångsbiträde med tillstånd eller mitt offentliga rättsbiträde och uppmana honom/henne att vidta åtgärder som att utföra mitt uppdrag snabbare eller återlämna mina handlingar?
Tillsynsnämnden eller tillsynsenheten kan inte uppmana eller ålägga en advokat, ett rättegångsbiträde med tillstånd eller ett offentligt rättsbiträde att vidta några som helst åtgärder. Tillsynsnämnden tar endast ställning till förfarandet av den som klagomålet gäller i ett avgörande i ett tillsynsärende, där nämnden i efterhand bedömer om förfarandet varit korrekt. Tillsynsnämnden kan inte ingripa i skötseln av själva uppdraget eller i uppdragets slutresultat.
Vad är en skälig tid för en advokat, ett rättegångsbiträde med tillstånd eller ett offentligt rättsbiträde att svara på en kontaktbegäran?
Kundens frågor som gäller saken ska besvaras utan onödigt dröjsmål. En advokat ska svara på andra meddelanden som han eller hon får i sin verksamhet inom skälig tid. I sin beslutspraxis har tillsynsnämnden bedömt svarstidens längd: https://lösningar.tillsynsnämnden.fi/
Kan ett klagomål ändra utgången av ett arvskifte eller annat uppdrag?
Ett avgörande från tillsynsnämnden kan inte ändra utgången av ett arvskifte eller annat uppdrag. Tillsynsnämnden tar i sitt avgörande inte ställning till exempelvis slutresultatet av ett arvskifte eller till riktigheten av ett avgörande i ett tvistemål. Tillsynsnämndens uppgift är att bedöma om en advokat, ett rättegångsbiträde med tillstånd eller ett offentligt rättsbiträde har följt yrkesetiska anvisningar i sin uppgift.
Kan jag återkalla ett klagomål eller en ansökan om arvodestvist?
Om återkallelsen av ett klagomål inkommer till tillsynsnämnden innan klagomålet har registrerats, har klagomålet i detta fall ansetts vara återkallat och ärendet anhängiggörs inte alls. Om återkallelsen kommer först efter att tillsynsärendet har registrerats, fortsätter behandlingen av ärendet trots återkallelsen. I detta fall innebär inte återkallelsen av klagomålet, grund av tillsynens allmänna intresse, att tillsynsnämndens behandling av klagomålet avslutas. Återkallelsen leder då endast till att den klagande inte längre får någon korrespondens i ärendet eller något avgörande i sinom tid.
En arvodestvist kan däremot återkallas när som helst. Återkallelse av en ansökan om arvodestvist avslutar handläggningen av arvodestvisten i tillsynsnämnden.
Kan jag lämna in ytterligare information när som helst under övervakningsförfarandet?
Tillsyns- och arvodestvister kan i allmänhet avgöras utifrån ett klagomål och svaret på detta. Det rekommenderas att dokumentation som gäller tillsynsärendet och/eller arvodestvisten lämnas in till tillsynsnämnden på en gång. Bilagor behöver ges in endast i den mån de hänför sig till klagomålsärendet och de klander som framförs i det.
I vilket format och vilken typ av bilagor kan jag skicka till tillsynsnämnden?
Elektroniska bilagor ska lämnas in som textfiler (till exempel Word eller PDF). Tillsynsnämnden tar av säkerhetsskäl inte emot filer från separata länkar som Dropbox, Google Drive osv.
Kan jag skicka video- eller ljudinspelningar till tillsynsnämnden?
Utredningen ska lämnas in skriftligen till tillsynsnämnden. Ljudupptagningar ska transkriberas, det vill säga skrivas i textform, om den klagande anser att det är nödvändigt för att utreda ärendet.
Hur lång tid tar det att handlägga en tillsyns- eller arvodestvist?
Den genomsnittliga handläggningstiden i tillsynsnämnden är cirka ett år.
Handläggningstiden beror inte bara på ärendets natur utan också på hur lång tid det tar att bereda ärendet. Beredningstiden påverkas bland annat av hur omfattande skriftväxlingen är.
Jag är missnöjd med tillsynsnämndens beslut. Vad kan jag göra?
Den klagande har inte rätt att överklaga tillsynsnämndens avgörande. Om den klagande är missnöjd med avgörandet kan han eller hon anföra ett klagomål hos Justitiekanslern i statsrådet inom 30 dagar från det att avgörandet meddelades.
Kan jag lämna in sekretessbelagda handlingar till tillsynsnämnden?
Det material som den klagande lämnat in kan inte hållas hemligt för den som klagomålet gäller.
Om en annan myndighets sekretessbelagda handlingar tillställs tillsynsnämnden som bihang, ska man fråga den myndighet som upprättat handlingen om sekretessen. Inlämnandet av handlingar sker på klagandens egen risk.
Vad är mitt ärendes handläggningsskede?
Behandlingsfaserna för tillsynsförfarandet finns på tillsynsnämndens webbplats: https://tillsynsnämnden.fi/klagomål/klagoprocessen/
Efter avslutad korrespondens bereds ärendet och förs till tillsynsnämndens sektionsmöte för avgörande. Avgörandet skickas till den klagande, den som klagomålet gäller och Justitiekanslern i statsrådet inom cirka en månad från mötet.
Jag och min advokat är oense om advokatarvodet, vad kan jag göra?
En arvodestvist kan endast väckas av en klient till en advokat. Skäligheten i arvodet för ett rättegångsbiträde med tillstånd kan prövas som ett arvodestvistemål endast om rättegångsbiträdet arbetar på en advokatbyrå (inte en juridisk byrå eller juristbyrå).
Tillsynsnämndens avgörande i arvodestvister är endast av rekommendationskaraktär och har inte samma rättsverkningar som en dom.
Om det i en arvodestvist finns ett domstolsavgörande om föremålet för tvisten, eller om arvodestvisten redan är anhängig i domstol genom den sökandes försorg, anhängiggörs inte ärendet.
Vad ska jag göra om ett fordringsmål redan är anhängigt i domstol angående en faktura som är föremål för en arvodestvist?
Om samma arvodestvist är anhängig vid domstol i form av en fordringstalan och den kund som lämnat in en ansökan om arvodestvist till tillsynsnämnden anmäler domstolen om sin ansökan innan han eller hon har svarat på domstolens huvudsak, väntar domstolen på tillsynsnämndens rekommendation och det finns då inget hinder för att behandla arvodestvisten i tillsynsnämnden.
Jag är missnöjd med arvodet för ett offentligt rättsbiträde. Vad kan jag göra?
Tillsynsnämnden har inte behörighet att behandla offentliga rättsbiträdenas arvode eller avslagna ansökningar om rättshjälp.
Enligt 24 § i rättshjälpslagen kan ett beslut som rättshjälpsbyrån fattat med stöd av rättshjälpslagen föras till domstol för avgörande (begäran om avgörande).
Måste jag betala en advokats räkning om jag ska anhängiggöra en arvodestvist?
I tillsynsnämndens tillsynsenhet kan man inte ta ställning till skyldigheten att betala räkningen. I frågor som gäller betalning av fakturan ska man kontakta den fakturerande parten. Betalningen av fakturan sker efter kundens eget övervägande.
Tillsynsnämndens avgörande i arvodestvist är en rekommendation och i sista hand avgörs skyldigheten att betala fakturan, inklusive eventuella dröjsmålspåföljder, av domstol.
En advokat, ett rättegångsbiträde med tillstånd eller ett offentligt rättsbiträde har genom sin verksamhet orsakat skada. Kan jag kräva ersättning?
Tillsynsnämnden behandlar inte skadeståndsanspråk. Eventuellt skadestånd kan sökas genom domstolsförfarande eller till exempel genom advokatens ansvarsförsäkring.