Valvontaratkaisuja
Valvontaratkaisuja
Valvontalautakunnassa ratkaistaan vuosittain noin 100 palkkioriitaa ja noin 500 valvonta-asiaa. Valvonta-asioissa tehdyistä kanteluista yleensä vain noin kolmasosa johtaa kurinpidollisiin seuraamuksiin, ja palkkioriita-asioissa alle viidesosa johtaa lautakunnan suositukseen palkkion alentamisesta.
Valvonta-asian ratkaisussa selostetaan muun muassa kantelijan esittämät moitteet, kantelun kohteen antama vastaus moitteisiin sekä valvontalautakunnan ratkaisun lopputulos perusteluineen. Vastaavasti palkkioriita-asian ratkaisuun kirjataan hakijan esittämät vaatimukset, asianajajan vastaus vaatimuksiin sekä valvontalautakunnan ratkaisun lopputulos perusteluineen.
Aiheeseen liittyvät
Valvontaratkaisujen hakemisto
Merkittävimmät valvontaratkaisut uudistuneessa hakemistossamme
Valvontalautakunnan tyypillisimmin käsittelemät tapaukset, periaatteellisesti merkittävät ja muut huomionarvoiset ratkaisut löydät uudistuneesta valvontaratkaisujen hakemistostamme. Valvontayksikkö vie ratkaisuja hakemistoon valitusajan päätyttyä.
Valvontalautakunnan ratkaisujen julkisuus ja julkiset ratkaisuselosteet
Valvontalautakunnan toimintaan sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (julkisuuslaki), jonka perusteella kanteluasiakirjat ja valvontalautakunnan ratkaisut ovat lähtökohtaisesti julkisia. Niistä ilmenevien tietojen salassapidolle on oltava laissa säädetty peruste.
Valvontalautakunnan ratkaisun salassapito määräytyy asianajajista annetun lain ja julkisuuslain nojalla. Valvontalautakunnan ratkaisut ovat pysyvästi salassa pidettäviä siltä osin kuin ne sisältävät kantelun kohteen salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja.
Valvontalautakunnan ratkaisut eivät ole sellaisinaan yleisön saatavilla valvontalautakunnasta. Mikäli valvontalautakunnan ratkaisusta tai jutun asiakirjoista pyydetään jäljennöstä, valvontayksikön päällikkö voi päättää, että pyydetty asiakirja annetaan pyytäjälle. Mikäli valvontayksikön päällikkö katsoo, ettei asiakirjaa voida salassapitovelvollisuuden vuoksi antaa, voi asiakirjan pyytäjä vaatia valvontalautakunnalta päätöksen asiakirjan luovuttamisesta. Tällaiseen päätökseen liitetään valitusosoitus toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen.
Jokaisesta valvontalautakunnan ratkaisusta laaditaan lyhyt julkinen ratkaisuseloste, joka sisältää pääpiirteittäisen selostuksen asiasta ja ratkaisun perusteluista ja on pyydettäessä kenen tahansa saatavilla valvontalautakunnasta. Julkisesta ratkaisuselosteesta ei ilmene kantelun kohteen salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja tai tietoja, jotka ovat salassa pidettäviä julkisuuslain nojalla.
Julkinen päiväkirja
Valvontalautakunnalla on lakiin perustuva velvollisuus pitää julkista päiväkirjaa käsittelemistään valvonta- ja palkkioriita-asioista. Nimestään huolimatta kyseessä ei ole kenen tahansa nähtävillä oleva tietokanta vaan valvontalautakunnan rekisteri. Julkisesta päiväkirjasta annetaan tietoja pyydettäessä.
Julkiseen päiväkirjaan merkitään kantelijan (valvonta-asioissa) tai hakijan (palkkioriita-asioissa) nimi, kantelun kohteen ja tarvittaessa asianajajan yhtiön nimi, vireilletulopäivä, ratkaisun antamispäivä ja ratkaisun lopputulos. Lisäksi päiväkirjaan merkitään asian käsittelyn vaihe sekä tieto siitä, onko asianajaja noudattanut valvontalautakunnan palkkioriita-asiassa antamaa suositusta palkkion alentamisesta.
Julkiseen päiväkirjaan merkityt tiedot eivät kuitenkaan ole voimassa ja julkisia kuinka kauan tahansa. Merkinnät poistetaan julkisesta päiväkirjasta laissa säädettyjen määräaikojen kuluttua valvonta-asian ratkaisemisesta tai palkkiota koskevan suosituksen antamisesta.
Lisätietoja valvontarekisterin tietosisällöstä ja henkilöiden yksityisyydensuojasta tietosuojaselosteestamme.
Valvontakertomukset
Vuosittain julkaistussa valvontakertomuksessa käsitellään muun muassa ratkaistuja esimerkkitapauksia sekä kertomusvuoden tilastotietoja.
Pdf-muodossa julkaistujen valvontakertomusten tapausselostuksia lukemalla voit perehtyä valvontalautakunnan ratkaisujen linjauksiin ja perusteluihin.
Ratkaisutiedotteiden julkaiseminen
Valvontalautakunnan jaostot ja täysistunto kokoontuvat noin kuusi kertaa vuodessa. Huomionarvoisista valvontalautakunnan ratkaisuista laaditaan noin kuukausi kokouksen jälkeen valvontalautakunnan verkkosivuille ratkaisutiedotteet, joissa kerrotaan selkeästi ratkaisun ydinkohdat. Ratkaisutiedotteet ovat anonyymejä eikä niistä ilmene henkilötietoja tai salassa pidettävää tietoa.
Jos asianajaja on päätetty erottaa Asianajajaliitosta, päätös saatetaan liiton jäsenten tietoon viipymättä sen jälkeen, kun se on tullut noudatettavaksi.
Katso kaikki ratkaisutiedotteet »
Valvontalautakunnan uutiskirje
Tilaa uutiskirje tästä linkistä.
Valvontalautakunta julkaisee myös uutiskirjettä nimeltä valvontauutiset. Kirjeessä kerrotaan uusimmista ratkaisuista ja muista ajankohtaisista aiheista. Uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa valvontalautakunnan kokousten jälkeen. Kirje toimitetaan automaattisesti muun muassa Asianajajaliiton jäsenille ja valvontalautakunnan sidosryhmille. Kuka tahansa toiminnastamme kiinnostunut voi myös tilata uutiskirjeen sähköpostiinsa.
Tuoreimpia ratkaisutiedotteita
Twitter-julkaisu kuului asianajajan sananvapauden piiriin
Kantelijan näkemyksen mukaan asianajaja oli kehottanut verkkopalvelu Twitterissä ihmisiä syrjintään ja toivonut samalla, että myös Suomen eduskunta ottaisi mallia tästä toiminnasta ja alkaisi syrjiä ihmisiä heidän mielipiteidensä perusteella. Valvontalautakunnan näkemyksen mukaan asianajajan julkaisulla ei ollut pyritty syrjintään, yllyttämään siihen tai muutoinkaan arvostelemaan kansanedustajaa tai muutakaan henkilöä hänen henkilöönsä liittyvän syyn perusteella, vaan kyse oli ollut sananvapa...
Siunauksen toivottaminen ei ollut hyvän asianajajatavan vastaista
Asianajajaa oli moitittu siitä, että tämä oli perunkirjoituksen päätteeksi sekä sähköpostiviesteissään toivottanut siunausta, vaikka kantelija oli siitä asianajajaa huomauttanut sekä pyytänyt tätä lopettamaan toivotusten esittämisen. Valvontalautakunta katsoi asianajajan menettelyn olleen sinänsä tahditonta sekä tarpeettomasti päämiehen vastapuolta provosoivaa. Kyse ei kuitenkaan ollut ollut niin moitittavasta menettelystä, että sitä olisi voitu pitää hyvän asianajajatavan tarkoittamana epäasial...
Aiheeseen liittyvät