Laskun periminen katsottiin sallituksi, vaikka asiakas halusi reklamoida laskusta

23.4.2025
Ratkaistu: 3.3.2025, 3. jaosto
Kantelun kohde: Asianajaja
Seuraamus: Ei seuraamusta

Asianajaja oli toimittanut omaisuuden erottelun entisten avopuolisoiden A:n ja B:n välillä. Asianajajaa moitittiin muun muassa siitä, että tämä ei ollut A:n reklamaatiosta huolimatta alentanut laskuaan, vaan perinyt loput A:n osuudesta B:ltä. Asianajajalla oli ollut tiedossa A:n aikomus saattaa vireille palkkioriita-asia valvontalautakunnassa.

Valvontalautakunta totesi, että asianajajalla ei ole velvollisuutta alentaa palkkiotaan pelkästään sen perusteella, että asiakas on reklamoinut laskusta, jos hän itse katsoo palkkionsa olleen kohtuullinen. Tilanteessa, jossa asiakas vastaa asianajajan palkkiosta yhteisvastuullisesti toisen henkilön kanssa eikä maksa asianajajan laskua, asianajaja voi periä saatavansa myös toiselta asiakkaalta. Myöskään palkkioriita-asian vireille saattaminen tai aikomus siihen ei estä asianajajaa perimästä laskua. Asianajaja ei ollut menetellyt laskun perinnässä moitittavasti tai hyvän asianajajatavan vastaisesti.

Lue laajempi tapausseloste valvontaratkaisujen hakemistossamme