Palkkioerimielisyydet on pyrittävä ratkaisemaan sovinnollisesti

23.4.2025
Ratkaistu: 20.2.2025, 2. jaosto
Kantelun kohde: Asianajaja
Seuraamus: Ei seuraamusta

Asianajaja oli avustanut päämiestään osituksen moitetta koskevassa toimeksiannossa. Asianajajaa moitittiin muun muassa siitä, että tämä oli vastauksena päämiehen reklamaatioon ilmoittanut, että päämiehen tulisi viedä asia valvontalautakuntaan. Asianajaja ei ollut halunnut ratkaista asiaa muulla tavalla.

Valvontalautakunta totesi, että asianajajan on pyrittävä ratkaisemaan asiakkaan ja asianajajan välinen laskua koskeva erimielisyys sovinnollisesti. Hyvä asianajajatapa ei kuitenkaan edellytä, että sovinto olisi aina saavutettava.

Asianajaja oli kertonut päämiehelleen, että laskuista ilmenevät toimenpiteet oli tehty ja eritelty laskussa. Lisäksi asianajaja oli tiedottanut mahdollisuudesta saattaa palkkioriita-asia valvontalautakunnan ratkaistavaksi. Asianajajan mukaan lasku oli ollut varsin kohtuullinen. Valvontalautakunta ei esitetyn selvityksen perusteella havainnut, että asianajaja olisi menetellyt reklamaation osalta epäasiallisesti tai muutoinkaan moitittavasti. Valvontalautakunta ei havainnut, että asianajaja olisi menetellyt hyvän asianajajatavan vastaisesti.

Lue laajempi tapausseloste valvontaratkaisujen hakemistossamme