Asianajaja ei kertonut palkkioriita-asian mahdollisuudesta

23.4.2025
Ratkaistu: 28.2.2025, 1. jaosto
Kantelun kohde: Asianajaja
Seuraamus: Huomautus

Asianajaja oli toimittanut osituksen entisen avioparin A:n ja B:n välillä. A oli reklamoinut asianajajan laskusta. Asianajaja ei ollut kertonut A:lle mahdollisuudesta saattaa palkkioerimielisyys valvontalautakunnan käsiteltäväksi siinä yhteydessä, kun hän oli saanut tiedon reklamaatiosta, vaan vasta sen jälkeen, kun A oli itse tuonut asian esille.

Valvontalautakunta totesi, että asianajajalla on ehdoton velvollisuus tiedottaa asiakastaan mahdollisuudesta saada palkkiota koskeva erimielisyys valvontalautakunnan käsiteltäväksi. Tästä mahdollisuudesta tulee ilmoittaa asiakkaalle jo silloin, kun tämä ensimmäisen kerran esittää tyytymättömyytensä laskutukseen. Asianajaja oli laiminlyönyt tiedottamisvelvollisuutensa ja menetellyt siten hyvän asianajajatavan vastaisesti.

Lue laajempi tapausseloste valvontaratkaisujen hakemistossamme